Menu Content/Inhalt
Start arrow Wyszukiwarki
Wyszukiwarki
Patent PR PDF Drukuj
Oceny: / 0
13.08.2007.

We wrześniu 2001 roku PageRank został opatentowany – jednak nie przez Google Inc, ale przez Stanford University. Jednakże w związku z możliwością ‘oszukania’ algorytmu poprzez systemy wymiany linków oraz kupowanie linków, 31 marca 2005 został zatwierdzony patent na „system identyfikujący dokument oraz zbierający informacje powiązane z dokumentem, który może generować czynnik wartościujący dokument przynajmniej w części na podstawie jednego lub kilku typów informacji o dokumencie.”1

Podstawowym założeniem tego systemu jest klasyfikacja stron internetowych według ich wartości, obliczanej na podstawie informacji takich jak:

  • wiek strony

  • czas na jaki domena została zarejestrowana

  • wiek treści

  • częstość dodawania nowej treści

  • unikalność treści

  • wiek linków do strony i ‘reputacja’ stron linkujących

  • częstość pojawiania się nowych linków do strony

  • częstość usuwania linków do strony

  • standardowe elementy ‘on – site’

  • treść linków zewnętrznych

  • negatywne punkty za ‘złe linki do strony’

  • negatywne punkty za nadmierną ilość słów kluczowych

  • dane zebrane z Google Toolbar i innych źródeł

  • IP serwera – porównianie z innymi stronami na tym serwerze (jakość stron)

  • Jakość serwera (uptime, szybkość ładowania stron)

  • linki z innych stron – czy z tego samego IP (klasy IP)

  • poprawność kodu HTML

  • ilość kliknięć w dany link pośród wyników wyszukiwania


Nie można jednoznacznie stwierdzić, w jakim stopniu wymienione czynniki wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania – Google nie podają tego wprost, jednakże daje to już duże rozeznanie w sytuacji. Jak widać Google ‘lubią’ to co dobre dla zwykłego internauty – starsze strony najczęściej mają wartościową zawartość, jeśli ciągle istnieją, aczkolwiek liczy się też to, czy są one w jakiś sposób odświeżane. Ponadto, jeśli domena zarejestrowana jest na dłuży okres, świadczy to o poważnym podejściu właściciela domeny do strony. Stała częstotliwość pojawiania się linków do strony z kolei mówi, iż te linki pojawiają się w sposób naturalny (nikt ich nie kupuje), a jeśli strony na których te linki się pojawiają mają już dużą wartość oraz znajdują się na różnych serwerach, to dana strona musi być również ważna. Kwestie techniczne, takie jak poprawność kodu, czy też szybkość ładowania się strony wpływają na wygodę przeglądania strony przez użytkownika, więc Google zwracają również na to uwagę. W końcu dane zebrane z Google Toolbar czy z częstości kliknięć w dany link pośród wyników wyszukiwania pozwalają na lepsze wartościowanie strony, na podstawie tego co robią sami internauci. Jeśli, na przykład, z 10 wyników wyszukiwania, w jeden link użytkownicy klikają wyjątkowo często, znaczy to, że ta strona musi być lepsza od pozostałych, przynajmniej jeśli chodzi o jej opis w wynikach. Człowiek potrafi lepiej przefiltrować potrzebne informacje niż maszyna, którą można łatwiej oszukać.

1 United States Patent Application: 0050071741, March 31, 2005

Zmieniony ( 13.08.2007. )
 
Algorytm PageRank PDF Drukuj
Oceny: / 7
13.08.2007.

PageRank jest miarą jakości strony wykorzystywaną przez Google, pomagającą dokładniej przedstawiać wyniki wyszukiwań. PageRank bazuje na demokratycznej naturze internetu i poprzez strukturę powiązań (linków) między stronami przypisuje każdej ze stron jej wartość. Google interpretuje link ze strony A do strony B jako ‘głos’ strony A na stronę B. Ponadto, Google patrzy także na wartość strony która daje głos oraz na jej zawartość – głosy oddawane przez „ważne” strony mają większą wartość i pomagają innym stronom stać się „ważnymi”.

Czytaj całość…
 
Rynek wyszukiwarek w Polsce PDF Drukuj
Oceny: / 3
13.08.2007.

Największy udział w rynku wyszukiwarek w Polsce mają również Google, które w czerwcu 2006 roku przeprowadziły blisko 88% wszystkich wyszukiwań. Na drugim miejscu jest Onet.pl, z udziałem blisko 4.5%, a następnie Wirtualna Polska, korzystająca z silnika wyszukiwarki Netsprint. Interia.pl, wykorzystująca mechanizm Google, zajmuje czwarte miejsce z udziałem 1.5% rynku.

 

 
Rynek wyszukiwarek PDF Drukuj
Oceny: / 1
13.08.2007.

Ilość osób korzystających z wyszukiwarek internetowych w celu znalezienia potrzebnej informacji rośnie z roku na rok w ogromnym tempie. W samych Stanach Zjednoczonych ilość wyszukiwań wyniosła prawie 5,7 miliarda w styczniu 2006 roku, co daje blisko 39% wzrost w porównaniu ze styczniem 2005 (około 4,1 miliarda zapytań)1

 

Miesiąc  (2005)

Wyszukiwań (w tys)

Styczeń

Luty

Marzec

Kwiecień

Maj

Czerwiec

Lipiec

Sierpień

Wrzesień

Październik

Listopad

Grudzień

Styczeń 2006

4 085 880

3 824 261

4 353 624

4 211 931

4 311 035

4 447 406

4 604 161

5 047 101

5 060 883

5 134 713

5 105 761

5 069 377

5 699 528

 

1 Nielsen//Netratings MegaView Search, Marzec 2006

 
 
Zmieniony ( 13.08.2007. )
Czytaj całość…